معاون فنی گمرک در پاسخ به این پرسش که آیا اقلام پزشکی احتکار شده اند، گفت: گمرک تنها اظهارنامههای صادراتی اقلام پزشکی را باطل کرده و اطلاعاتش را در اختیار وزارت صمت و بهداشت قرار میدهد، اما اینکه این محموله به کجا تحویل داده شده و اینکه چگونه توزیع میشوند، اطلاعی ندارد.

به گزارش راه امروز - ارغوان قاسمی: ۱۰ اسفند ماه ۹۸ گمرک ایران در بخشنامهای 4بندی، وضعیت جدیدی را برای مقابله با کرونا ویروس اعمال کرد. براساس این بخشنامه، صادرات تمامی تجهیزات پزشکی مانند «ماسک، لباسِ گان، دستکش و محصولات بهداشتی و...» ممنوع اعلام شد و عودت این محمولههای صادراتی به داخل کشور در دستور کار قرار گرفت. همچنین از تمامی گمرکات اجرایی درخواست شده تا ضمن رصد این اقلام، اجازه ندهند که اماکن گمرکی و انبارهای مربوطه تبدیل به محلی برای دپوی این کالاها گردد.
اما پس از ابلاغ این بخشنامه و علیرغم اقدامات صورت گرفته از سوی گمرک ایران، همچنان این انتقاد که محمولههای بهداشتی و پزشکی به دست وزارت بهداشت، مراکزدرمانی و بیمارستانها نرسیده، پابرجا بود. در همین راستا، این پرسش مطرح شد که اگر جلوی صادرات اقلام بهداشتی گرفته شده و به کشور عودت داده شده اند؛ محمولههای بازگشتی صادراتی به چه نهادی تحویل داده شده و در کجا توزیع شدند. در این میان این ظن وجود داشت که برخی از صاحبان کالاها از اینکه بخواهند کالاهایشان را به وزارت بهداشت تحویل دهند یا در سطح بازار توزیع کنند، ممانعت میورزند و کالاهایشان را در انبارها نگهداری میکنند.
در همین راستا این سوال مطرح شد که آیا امکان رهگیری و ردیابی این نوع کالاها که در انبارهای بنادر و گمرکات کشور وجود دارند؛ امکانپذیر است یا خیر؟ مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در پاسخ به این پرسش ما بیان کرد که تنها اظهارنامههای صادراتی اقلام پزشکی را باطل کرده و اطلاعاتش را در اختیار وزارت صمت و بهداشت قرار میدهد، اما اینکه این محموله به کجا تحویل داده شده و اینکه چگونه توزیع میشوند، اطلاعی ندارد. از سوی دیگر، عباس تابش رییس سازمان حمایت نیز دراظهاراتی عنوان کرده بود که اقلام پزشکی عودت داده شده به وزارت بهداشت تحویل داده میشود و اطلاعی از مابقی کالاهای دپو شده در اختیار ما نیست.