عضو اتاق بازرگانی اتاق تهران گفت: حال که دولت و مجلس در نهایت به یک جمعبندی مشخصی رسیده و تصمیم خود را برای احیای وزارتخانه بازرگانی گرفتهاند، برای انتخاب وزیر بهتر این است یک فرد اقتصادی به کار گرفته شود.
سعید اشتیاقی با تشریح فاکتورهای اثر گذار در انتخاب وزیر برای وزارتخانه بازرگانی، عنوان کرد: در همین ابتدای راه شکلگیری وزارتخانه بازرگانی، بخش خصوصی باید به بازی گرفته شود و فردی انتخاب شود که هم اقتصاد بداند و هم با جنس فعالیت اقتصادی آشنا باشد. به گفته او، نباید برای انتخاب وزیر بازرگانی سیاسی نگاه کرد.
در عین حال، رویکرد نخست وزارتخانه جدید بازرگانی باید بیشتر صادرات محور باشد تا از این محل تولید نیز رونق بگیرد. اشتیاقی عنوان کرد: هرچند در بحث طرح تفکیک، بارها مخالفت خود را در این زمینه بیان کردیم، اما در نهایت امر، مجلس شورای اسلامی رای اعتماد به شکلگیری وزارتخانه بازرگانی، داد؛ با این تصمیم مشترک که از سوی دولت ومجلس گرفت شده، ما نیز مخالفتی نخواهیم داشت و سعی میکنیم پای کار باشیم.
او ادامه داد: به موجب این تصمیم ما نیز به دنبال این هستیم که با به کاربستن روشهای درست مدیریتی و اجرایی در این وزارتخانه جدید، شاهد رونق تجارت در کشور و سرو سامان دادن به دو مقوله صادرات و واردات باشیم.
این فعال اقتصادی این اظهارنظر دولتمردان که عدم صحیح تنظیم بازار را به نبود وزارت بازرگانی ربط میدهند، اشتباه دانست و گفت: این حرف درستی نیست؛ چراکه بخشی از آشفتگیهای حاکم بر بازار، به عدم هماهنگیها بین بخشهای مختلف و نبود مدیریت صحیح بر میگردد.
اشتیاقی با تاکید بر اینکه برای انتخاب وزیر جدید بازرگانی نباید سیاسی نگاه کرد و باید از افراد اقتصادی بهره گرفت، عنوان کرد: باید وزیری انتخاب و راهی وزارتخانه بازرگانی شود، که هم اقتصاد بداند و هم با مقوله بازرگانی آشنا باشد. حتی فراتر از این کار اقتصادی کرده باشد. همچنین به گفته او، وزیر پیشنهادی باید «پاک دست باشد»، «اهل سیاسی کاری نباشد» و از همه مهمتر «مورد قبول فعالان اقتصادی» باشد.
او بر این باور است که باید در همین ابتدای راه شکلگیری وزارتخانه بازرگانی، بخش خصوصی به بازی گرفته شود. این عضو اتاق بازرگانی اتاق تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که رویکرد وزارتخانه جدید بازرگانی بیشتر صادرات محور باشد.